PIOROBOTICS

مقدمه‌ای بر سالیدورک

مقدمه‌ای بر سالیدورک

مقدمه‌ای بر سالیدورک

 

مقدمه ای بر SOLID WORKS

SOLIDWORKS  ابزار سه بعدی کامل جهت طراحی ، تحلیل ، انتشار و مدیریت اطلاعات محصولات صنعتی می باشد . این نرم افزار با هدف امکان بهره مندی حداکثری مهندسین و متخصصین صنایع مختلف بر کاربرد آسان متمرکز گشته است. طراحی SOLIDWORKS به صورتی است که ابتدا قطعات مورد نظر خود را در محیط part و بصورت سه بعدی ایجاد می کنید؛ سپس با مونتاژ قطعات ساخته شده ؛ مجموعه مونتاژی خود را درمحیط   ASSEMBLY تهیه می کنید و در پایان کار به تهیه نقشه های خود در محیط Drawing می پردازید. برای ایجاد  مجموعه طراحی،ابتدا نیازمند طراحی زیرمجموعه ها ، که متشکل از چند قطعه می باشد .بنابراین مرحله ی اولیه کار،مدل کردن قطعات و تهیه ی زیرمجموعه ها می باشد.
محیط نرم افزار سالیدورک
محیط نرم افزار سالیدورک

قسمت های مختلف صفحه کار SOLIDWORKS

محیط ایجاد قطعه (Part)

Sketch:
ترسیمی است که از آن برای ایجاد Featureهای مختلف استفاده میشود ، sketch میتواند دو بعدی یا سه بعدی باشد؛ Sketch دوبعدی بصورت صفحه ی تخت ایجاد شود ولی Sketch سه بعدی در هر فضایی رسم می گردد. جهت رسم Sketch دوبعدی از دستور Sketch و جهت رسم Sketch سه بعدی از دستور 3D Sketch  استفاده میشود این دو دستور در نوار ابزار Sketch قرار داشته و با اجرای هر یک از آنها نوار ابزار Sketch Tools فعال شده و دستورهای لازم برای رسم Sketch در اختیار کاربر قرار می گیرند. همچنین جهت ویرایش sketch می توان از edit sketch استفاده نمود، جهت خروج از این محیط از exit sketch واقع در منو، راست کلیک و یا کلید ok واقع در گوشه بالا سمت راست بخش گرافیکی استفاده نمایید. مقدمه‌ای بر سالیدورک

رنگ Sketch در شرایط مختلف

نرم افزار SOLID WORKS برای نمایش حالت های مختلف sketch که به واسطه قیدها و اندازه ها تغییر می کند یک سری رنگهایی را تعریف کرده که به نوعی راهنمای کاربر به شمار میآید. هر رنگ نشان دهنده یک وضعیت میباشد .

قیدگذاری در Sketch

در نرم افزار Solidworks قیدها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند قیدها و اندازه ها که نوعی قید به حساب میآیند قسمتهای مختلف Sketch را به صورت هوشمندانه کنترل میکنند و لذا با نسبت دادن قيدها و اندازه گذاری مناسب میتوان کار مدلسازی را به طور کاملا هوشمندانه کنترل کرد از قید گذاری در هر سه محیط .Assembly, Part و Drawing استفاده میشود ولی در هر محیط تعریف خاصی دارد. با استفاده از توانایی قیدگذاری در Sketchها میتوانید روابط خاصی را از قبیل مماس یا عمود بودن هم مرکزی همراستایی و … بین موضوعات تشکیل دهنده Sketch یا بین موضوعات تشکیل دهنده Sketch و صفحه ها محورها لبه ها و رأسها برقرار کنید. موقع استفاده از قیدگذاری در Sketchها بسته به موضوعات انتخابی معمولا بهترین قید به طور پیش فرض توسط نرم افزار انتخاب شده و به صورت پررنگ در نمودار درختی نشان داده می شود.

محیط مونتاژ (Assembly)

روش معمول مونتاژ کردن قطعات در Solidworks به این صورت است که قطعات ساخته شده در محیط Part را وارد محیط Assembly کرده و در جای خود مونتاژ میکنیم. محیط مونتاژ قطعات (Edit Assembly)این محیط همان محیط معمولی مونتاژ قطعات میباشد که در آن قطعات ایجاد شده در محیط Part را وارد فضای مجموعه مونتاژی کرده و آنها را در جای خود مونتاژ میکنید در این محیط Featureها و Sketchهای موجود در قطعات هیچ وابستگی به قطعات خارجی ندارند. ویرایش قطعات در محیط مونتاژ (Edit Part) در محیط مونتاژ میتوانید قطعه ای را در مجموعه مونتاژی ایجاد کنید و از قطعات دیگر جهت محدود کردن و مقید کردن Sketchها و Featureهای آن استفاده کنید و در واقع از آنها به عنوان مرجع بهره ببرید مثلا مقدار Extrude یک Sketch را تا یک سطح از یک قطعه دیگر معین میکنید.در این حالت چنانچه ابعاد قطعه مرجع تغییر پیدا کند Feature وابسته به آن در قطعات دیگر نیز تغییر خواهد کرد. روش دیگر وابسته کردن قطعات و Featureهای آنها به قطعات دیگر در محیط مونتاژ ویرایش کردن یک قطعه توسط دستور Edit Part میباشد برای این کار آیکون Edit Part را زده و یا بر مورد نظر در محیط Assembly راست کلیک کرده و گزینه Edit Part را انتخاب کنید با اجرای این دستور وارد محیطی به نام Edit Part میشوید در این حالت سایر قطعات به صورت شفاف نمایش داده میشوند تا بتوانید به آسانی قطعه خود را ویرایش کنید و احتمالا آن را به قطعات دیگر وابسته کنید. پس از قید گذاری و اندازه گذاری با غیر فعال کردن آیکون Edit Part مجددا وارد محیط Assembly میشوید.

قیدگذاری در مجموعه های مونتاژی

قید گذاری در مجموعه های مونتاژی از نظر مفهوم با قید گذاری در Sketch یکی میباشد ولی از نظر شکل استفاده با آن تفاوت می.کند در یک مجموعه ،مونتاژی قطعات و زیر مجموعه های مونتاژی را با استفاده از ابزار مربوطه نسبت به هم قیدگذاری کرده و آنها را با هم مونتاژ میکنید برای ایجاد قید در مجموعه های مونتاژی به روش زیر عمل کنید: آیکون Mate واقع در نوار ابزار Assembly و یا …InsertsMate را انتخاب کنید. با این کار جدول مربوط به قید گذاری نمایان میشود. موارد مورد نظر (سطح ،لبه رأس محور و…) را در هر یک از دو مدل انتخاب کنید. موارد انتخاب شده در قسمت Selections لیست میشوند. برای انتخاب بعضی از موارد نیاز به چرخاندن با جابجا کردن مجموعه مونتاژی ،در واقع تغییر زاویه دید دارید برای این کار از دو دستور pan و Rotate View استفاده کنید. همچنین میتوانید از دو دستور Move Component و Rotate Component واقع در نوار ابزار Assembly برای جابجا کردن و چرخاندن مدل در جهت های ممکن، که قیدی آن را محدود نمیکند استفاده کنید. از بین قیدهای ممکن و قابل اعمال به موارد انتخاب شده قید دلخواه را انتخاب کنید و کلید OK را بزنید.

محیط ایجاد نقشه (Drawing)

با استفاده از نرم افزار SolidWorks در محیط Drawing میتوانید با استفاده از قطعات و مجموعه های مونتاژی ایجاد شده در سریعترین زمان ممکن به تهیه نقشه های ساختی بپردازید.

محیط ویرایش نقشه (Edit Sheet)

به طور کلی در  Solidworks  ، قطعه ها مجموعه های مونتاژی و نقشه ها با هم در ارتباطند و با ایجاد تغییرات در قطعه ها و مجموعه های مونتاژی نقشه های آنها به صورت خودکار تغییر می یابند. هنگام نصب نرم افزار می توانید معین کنید که آیا مدلها و مجموعه های مونتاژی نیز از نقشه هایشان تأثیر بپذیرند یا خیر . یک نقشه از چند نما تشکیل شده است که هر نما قطعه یا مجموعه مونتاژی را از زاویه ای نشان میدهد میتوانید با استفاده از نماهای موجود نماهای جدیدی در نقشه ایجاد کنید به عنوان مثال میتوانید با استفاده از هر یک از نماهای موجود در نقشه یک نمای برش خورده ایجاد کنید. کار کردن با این نماها و به طور کلی کار کردن با نقشه بدون در نظر گرفتن جدول و کادر اطراف نقشه در محیط Edit Sheet انجام میپذیرد.

محیط ویرایش جدول نقشه (Edit Sheet Format)

در این محیط میتوانید جدول نقشه و کادر اصلی نقشه را ترسیم یا ویرایش کنید در حین کار با نماهای نقشه در محیط Edit Sheet میتوانید محتویات مربوط به محیط Edit Sheet Format یعنی جدول و کادر اطراف کاغذ را مشاهده کنید ولی نمیتوانید آنها تغییر دهید برای اصلاح آنها و به عبارتی دیگر برای انتقال به محیط Edit Sheet Format کافی است در منطقه ای خالی در یکی از نماها راست کلیک کنید و گزینه Edit Sheet Format را انتخاب کنید. در محیط ویرایش جدول محتویات مربوط به محیط Edit Sheet یعنی نماهای مختلف نقشه موقتا ناپدید میشوند تا کار اصلاح جدول ساده تر صورت گیرد برای بازگشت به محیط ویرایش نقشه ها و نماهای آن با راست کلیک کردن گزینه Edit Sheet را انتخاب کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا