PIOROBOTICS

رباتیک و تولیدات آزمایشگاهی

رباتیک و تولیدات آزمایشگاهی

رباتیک و تولیدات آزمایشگاهی

 

ربات‌ها در آزمایشگاه

رباتیک در آزمایشگاه داروسازی مسیر طولانی‌ای را پشت سر گذاشته است، در آزمایشگاه، برای انتقال تخته‌های میکروتایتر بین دستگاه‌ها، به عنوان مثال، از ربات‌ها استفاده می‌شود. “گرچه دستگاه‌ها می‌توانند به صورت دستی بارگذاری شوند، اما یک ربات متصل به یک سیستم نرم‌افزاری، زمان‌بندی خطاهای انسانی را حذف می‌کند، کیفیت آزمایش را حفظ می‌کند و به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا بر روی محتوای آزمایش تمرکز کنند، به جای اینکه آن را چگونه اجرا کنند”.

 

آزمایشگاه‌ها از نظر کاربری از برنامه‌های صنعتی متفاوت هستند، زیرا گرچه وظایف تکراری هستند، اما به همان اندازه ثابت نیستند و ممکن است به تجربه بستگی داشته باشند.نیاز به دسترسی سریع به تجهیزات نزدیک به ربات و محدودیت‌های فضای یک آزمایشگاه با ربات‌های همکار جدید قابل پیش‌بینی است که نیاز به حفاظ ایمنی ندارند. ربات های اسکارایی در کاربرد صنایع موجود هستند که بارهای کمتر از 1 کیلوگرم را اداره می‌کند و طراحی شده است تا اپراتورها بتوانند به ایمنی کنار ربات بدون حاشیه استفاده کنند. این ربات های  همکار، پا به پا با ایمنی اپراتوران بدون محدودیت ایمنی کار می‌کنند. اندازه کوچکتر ربات به کاهش هزینه منجر شده و صرفه‌جویی در فضای مورد نیاز، در برنامه‌های آزمایشگاهی رومیزی مفید است. این ربات ها به راحتی کنترل‌پذیر بوده ، و کنترل‌کننده هدایت دقیق درون امکان “آموزش” ربات توسط کارکنان آزمایشگاه را با استفاده از دستان خود فراهم می‌کند. “زیرا هیچ حاشیه‌هایی وجود ندارد؛به جای استفاده از دسته کنترل پیچیده برای آموزش ربات، اپراتور می‌تواند به سادگی نشان دهد که ربات چه کاری را با گرفتن انتهای بازو انجام دهد، این دسترسی در صنعت اتوماسیون بی‌نظیر است”.

 

کاربردهای دیگر ربات‌ها در آزمایشگاه شامل کارهای مرتبط با سیلندرهای دارویی می‌شود. به عنوان مثال، یک ربات در یک آزمایشگاه به عنوان یک راه‌حل کار با یک نقطه برای پردازش شیشه‌های دارویی استفاده می‌شود. “یک ابزار به انتهای ربات طراحی شده و پوشیده شده تا این امکان را فراهم کند که هر بار ده سیلندر را دسته‌بندی کند. اجزای مختلف نیز در اطراف سلول ربات قرار گرفته‌اند، از جمله میزهای نمایه برای مرحله‌بندی کامل راک، یک حمام آب مهاری کنترل‌شده برای دمای دقیق نمونه، یک سیستم بازیافت برای شیشه‌های دور افتاده، یک ایستگاه شستشو، تمیزکاری، شستشو، خشک‌کن، یک ایستگاه اسپری حفاظتی و یک ایستگاه قرارگیری مجدد”.

 

استفاده از ربات‌ها در آزمایشگاه‌ها و در کارخانه‌های تولید بهبود مهمی در کیفیت و کارایی فرآیندها ایجاد کرده است. این فناوری می‌تواند در انجام وظایف تکراری و حتی تغییرات در فرآیندها به کار گرفته شود، که این امر به بهبود تسلیم و نتیجه‌گیری در تولید داروها کمک می‌کند.

فناوری رباتیک برای فرآیندهای اتاق تمیز، مانند پرکردن استریل، به عنوان مثال مناسب است زیرا احتمال آلودگی انسانی را از بین می‌برد. ربات‌ها می‌توانند محیطی با استاندارد ISO 5 ارائه دهند تا از امکان ورود میکروب جلوگیری شود.شرکت های رباتیک بسیاری در سراسر جهان در زمینه ی بسته‌بندی ثانویه و پالت‌پذیرایی داروها همکاری می‌کند. ربات های این خطوط ، قابلیت مقاومت در برابر استریل‌سازی بخار پراکسید هیدروژن را دارند و دارای امتیاز ضدآب هستند؛ کلیه سیم‌کشی و کابل‌کشی از طریق بازوی توخالی ربات انجام می پذیرد.

 

ربات‌های طراحی شده برای استفاده در اتاق‌های تمیز باید تولید ذرات را به حداقل برسانند تا تصنیف اتاق تمیز را حفظ کنند، که به طور معمول ISO Class 5 یا 6 است. قابلیت شستشو، از جمله کاهش شکاف‌ها و اطمینان از مقاومت ربات در برابر عوامل شستشو و استریل‌سازی نیز یک نیاز است و همچنین باید ایمنی اپراتور توسط حفاظ یا محدود کردن ربات تضمین شود. یک نیاز دیگر نیز کنترل سرعت حرکت ربات است تا تأثیر حرکت ربات بر جریان هوا و تولید ذرات را به حداقل برساند  بنابر این مدیریت تولید حرارت و تأثیر آن بر سیستم گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع اتاق تمیز از ضروریات ربات های اتاق تمیز است.

 

در آزمایشگاه، ربات‌ها به کاهش خطاهای انسانی، حفظ کیفیت آزمایش‌ها، و افزایش دقت در اجرای فرآیندها کمک می‌کنند. از ربات‌های همکار نیز در آزمایشگاه‌ها بهره‌مندی زیادی به دست می‌آید، زیرا این نوع ربات‌ها نیازی به حفاظ ایمنی ندارند و امکان دسترسی سریع به تجهیزات اطراف را فراهم می‌کنند.

 

استفاده از ربات‌ها در زمینه تولید داروهای شخصی‌سازی نیز به عنوان یک فاکتور مهم در ارتقاء این فرآیند مطرح است. این تکنولوژی به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا با بهره‌گیری از اتوماسیون و رباتیک، فرآیندهای تولید را به صورت مقیاس‌پذیر و با دقت بیشتر انجام دهند.

 

در نهایت، تلاقی بین علم داروسازی و پیشرفت‌های تکنولوژی رباتیک، در جهت بهبود سلامت عمومی، افزایش کارایی تولید داروها، و تسهیل در تحقیقات داروسازی به یک دنیای بهتر و سالمتر منجر می‌شود.

 

در محیط‌های تمیز، ربات‌ها به دلیل از بین بردن خطرات مربوط به آلودگی میکروبی انسانی، امکانات بالایی را در فرآیندهای استریل فراهم می‌آورند. این امر به ارتقاء کیفیت و امنیت داروها کمک کرده و همچنین به شرکت‌ها این اطمینان را می‌دهد که داروهای تولیدی تحت شرایط استاندارد استریل قرار گرفته‌اند.

 

در آزمایشگاه، ربات‌ها به اتمام وظایف تکراری و پیچیده کمک می‌کنند، از خطاهای انسانی جلوگیری می‌کنند، و به دانشمندان این امکان را می‌دهند تا به طور متمرکزتر بر روی جوانب مهم تحقیقات خود تمرکز کنند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا