PIOROBOTICS

رباتیک، فرصتی برای رفع چالش‌های کسب‌وکارهای صنایع دستی

رباتیک، فرصتی برای رفع چالش‌های کسب‌وکارهای صنایع دستی

رباتیک، فرصتی برای رفع چالش‌های کسب‌وکارهای صنایع دستی

  اتوماسیون یک مگاترند در صنعت است. اما هنوز در کسب و کارهای صنایع دستی جا نیافتاده است. و این در حالی است که بسیاری از شرکت‌ها با مشکلاتی مانند کمبود کارگران ماهر یا کمبود کارآموزان روبرو هستند. به عنوان مشاور اتوماسیون، ورنر هامپل مطمئن است که رباتیک یک فرصت عالی برای آینده کسب و کارهای صنایع دستی فراهم می‌کند.  بیش از نیم میلیون کارگاه صنایع دستی در آلمان با مشکلات مشابه روبرو هستند: کمبود کارگران ماهر و کمبود کارآموزان. اگر به آمار از سوی اتحادیه مرکزی صنایع دستی آلمان نگاهی بیندازیم، روشن می شود وضعیت چقدر وخیم است : در سال 2011، حدود 420,000 کارآموز وجود داشت، اما در سال گذشته تعداد آنها کمتر از 364,000 نفر بود. بنیان‌گذار Roboterforum.de، ورنر هامپل، یک راه حل دارد: “ربات‌ها یک کسب و کار را جذاب‌تر می‌کنند.  

اتوماسیون به عنوان یک جذب کننده شغلی، به خصوص برای جوانان

هامپل معتقد است دلیل اینکه بسیاری از صاحبان کسب و کارهای دستی نمی‌توانند کارآموز پیدا کنند، واضح است: “در حال حاضر، جوانان تمایل دارند در یک شرکت بزرگ کار کنند تا در یک کارگاه کوچک در کنار خیابان، جایی که باید تمام روز فلز ببرند یا در کنار تراشکاری قرار بگیرند.” ولی اگر یک ربات در کنار تراشکاری فعال باشد، او اظهار می‌کند: “شما می‌توانید به متقاضی بگویید: ‘من به یک نفر نیاز دارم که این ربات را کنترل کند.’ این تغییر کاملاً دیدگاه را تغییر می‌دهد، زیرا فناوری‌های جدید، جذابیت به عنوان یک کارفرما را به شدت افزایش می‌دهند، و این امر برای کارگران ماهر هم صدق می‌کند.” به این ترتیب، نه تنها از نظر تکنولوژیک، بلکه از نظر جذابیت شغلی نیز می‌توان به شرکت‌ها ارتقاء بخشید.   من یک مدیر می‌شناسم که مجبور است تمام روز به تنهایی به سمت هواپیماهایش حرکت کرده کار کند، زیرا هیچکسی را پیدا نمی‌کند که بخواهد این کار را انجام دهد”، هامپل می‌گوید. حالا شرکت یک ربات به دست آورده که این کار زمان‌بر را به عهده می‌گیرد. رئیس و کارگران احساس آسایش می‌کنند و می‌توانند به وظایف مهمتر و معنی‌دارتری بپردازند. “اینجاست که 4D وارد می‌شود: کارهای خسته‌کننده، کثیف، خطرناک و دشوار”، مشاور اتوماسیون می گوید . بنابراین، ربات به انجام دیگر کارهایی که هیچکس نمی‌خواهد انجام دهد، می‌پردازد.  

گسترش نیروی ماهر: همکاری با هوش مصنوعی

در همان زمان، ربات یا سلول (محوطه محافظت شده برای قرار گیری بازوی رباتیک) مناسب می‌تواند کارگر ماهری که دیگر یافت نمی‌شود را جایگزین کند. هنوپل فکر می‌کند: “هنوز جوینده‌های خوبی وجود دارند، اما تعداد آنها کاهش یافته و این قابل درک است.” سرانجام، کار قرار دادن درز جوش به درز جوش، با لباس و ماسک کامل، فیزیکی زحمت‌آور و خسته‌کننده است. KUKA این را درک کرده و سلول‌های جوشکاری رباتیکی توسعه داده، که این کار را انجام می‌دهند ؛ با کیفیت ثابت و دقیق‌تر از هر انسانی که تا کنون انجام داده باشد.   اما چرا شرکت‌های بیشتری به عنوان همکار به ربات‌ها روی می‌آورند؟ هنوپل برای این موضوع هم توضیحی دارد: “بسیاری از آنها مسئله رباتیک را در دیدگاه خود ندارند و به قدیمی‌ها پایبندند.” او می‌گوید، این اصلاحات اساساً به مسئله نسلی بازمی‌گردد: “مدیران جوان معمولاً متفاوت هستند. آنها به ترتیب در توسعه‌های فنی علاقه‌مندتر هستند.” اما به طور کلی، او احساس می‌کند که بیشتر کسب‌وکارهای صنایع دستی معمولاً آماده‌اند که قدم اول را به سمت اتوماسیون بردارند.  “آنها معمولاً تنها توسط عوامل دیگری مانند امکان‌پذیری و تامین مالی نگران می‌شوند.”  

آینده این ربات‌ها به چه سمتی در حال تحول است؟

هنوپل اطمینان دارد که در حرفه‌های ماهر آلمانی باید یک بازنگری اتفاق بیافتد.او می گوید: “اگر به زودی اتوماسیون شروع نکنید، زودتر یا دیرتر مشکلات دیگری خواهید داشت و سپس بسیاری از کسب‌وکارها خاتمه می‌یابند”.  با این حال، حرفه‌های مختلف از رباتیک هم اکنون می‌توانند بهره‌مند شوند. “شرکت های بزرگ رباتیکی یک مجموعه بزرگ از سلول‌های رباتیکی آماده دارد که می‌توانند به سرعت در عملیات ادغام شوند ، آیا برای جوشکاری، پیچ‌گوشتی، فرز، حذف حواشی، برش، چسباندن یا رنگ‌آمیزی ؟  هنوپل توضیح می‌دهد. علاوه بر این، او معتقد است که هنوز هم بسیاری ظرفیت در زمینه‌های دیگر وجود دارد. “کسب‌وکارهای کوچک مانند نانوایی یا قصابی‌ها هم می‌توانند از اتوماسیون به همان اندازه کارگاه‌های نجاری، چوب‌کاری، سازندگان پنجره یا کارگران فلزی بهره‌مند شوند”، هنوپل خلاصه می‌کند:به محض اینکه محصولات در داخل یک شرکت تولید شوند، اتوماسیون مراحل تولید فردی پیش می‌آید . پله‌ها، کابینت‌ها یا حتی محصولات پخت‌شده. “حتی ربات‌ها امکان تولید مقیاس کوچک از محصولات خاص را فراهم می‌کنند”، اظهارات کارشناس می‌گوید. به هر حال، او مشتاق به دیدن انتهای این سفر ربات ها می باشد.

2 دیدگاه دربارهٔ «رباتیک، فرصتی برای رفع چالش‌های کسب‌وکارهای صنایع دستی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا